Page 11 of 11 FirstFirst ... 7891011
Results 101 to 110 of 110

Thread: Skandinaviska / Scandinavian

1. Super Moderator
    Sweden
    Stargazer's Avatar

Re: Skandinaviska / Scandinavian

Jag tror en av anledningarna till att finska är så svårt är att det är så många kasus. Istället för separata ord, så blir de kasusändelser på kasusändelser på kasusändelser. En mening på svenska eller engelska kan bli till ett sammansatt ord på finska.

En annan anledning till varför finska är så svårt för mig, är för att det tillhör en annan språkfamilj än exempelvis svenska, engelska, tyska, holländska, etc. Även om jag bara kan lite tyska kan jag ändå se en mening eller ett ord och ändå förstå vad de kanske skulle kunna betyda för att de liknar svenska eller engelska ord. Det går inte med finska för mig, där kan jag inte se på ett ord och förstå vad det betyder utan att först veta vad det betyder. Så jag har väldigt svårt att komma ihåg alla orden jag har lärt mig.

Men jag hoppas det blir bättre. Finska är ett väldigt fascinerande språk. Jag lyssnar en hel del på finsk musik, så det vore roligt att förstå vad de sjunger om! Jag gillar Finland över lag, ett mycket trevligt land att besöka. Har varit där flera gånger och besökt ställen som Helsingfors, Åbo, Nådendal, Åland, Tammerfors, Torneå och Kilpisjärvi.
    Likes  birthday liked this post

///Anna

(¯`•¸·´¯`·._.·[ Last.fm | Instagram | Twitter ]·._.·´¯`·¸•´¯)

2. Veteran
    Germany
    whiteshoes's Avatar

Finsk språket har 15 kasus... Därför jag skulle aldrei våga att lära mig Finsk. Kanske det finns trick som underlätta dessa svårigheter
    Likes  Stargazer liked this post

3. Active Member
    Finland
    birthday's Avatar

Du sade alla de saker som jag ville säga men visste inte hur Ett bra exempel av ett ord med en hel del kasusändelser är ordet "epäjärjestelmällistyttämättömyydelläsäkäänköh än". Ingen använder det, men det är ett riktigt ord som betyder "tycker du att hon gör det eftersom hon inte kan organisera?"

Jag har besökt Sverige bara en gång. Jag besökte Pajala för cirka fem timmar när jag var 9 Men jag vill besöka andra platser också. Min mamma gillar Norge jättemycket och när vi går på resan vill hon alltid gå där, men kanske i år vi kan gå till Sverige istället.
    Likes  Stargazer liked this post

4. Super Moderator
    Sweden
    Stargazer's Avatar

Hahaha wow, vilket ord! Jag som tyckte kasusord som kahvilassammekin var svårt att komma ihåg.

Jag har inte varit i Pajala, men har varit nästan överallt i Sverige. Alla landskap/län från norr till söder. Sverige är fantastiskt vackert. Men Norge är också underbart så jag förstår varför din mamma gillar det så mycket. Så många höga berg! Om du vill ha lite tips på ställen i norra Sverige att besöka så skulle jag absolut rekommendera Abisko! Har varit där ett par gånger och det är sagolikt vackert. Här kommer några foton jag tagit:

Här från när jag var i Abisko:

Men skulle även rekommendera vägen mellan Kiruna och Nikkaluokta! Oerhört vackert, och där kan man även få se en glimt av Kebnekaise, Sveriges högsta berg! Om du är vandringssugen så kan man även vandra mellan Nikkaluokta och Abisko på Kungsleden, förmodligen den vackraste vandringsleden i världen.

Här från när jag åkte till Nikkaluokta:

Och som kul bonus, här från Kilpisjärvi i Finland där man kan se Sverige till vänster, Finland till höger och Norge långt bort i fjärran i mitten!

Älskar Norden!
    ///Anna

(¯`•¸·´¯`·._.·[ Last.fm | Instagram | Twitter ]·._.·´¯`·¸•´¯)

5. Veteran
    Germany
    whiteshoes's Avatar

Just upptäckt:
    http://www.fotbollskanalen.se/allsve...nd-av-pokemon/

Min favoritmening:

Jag ser det inte något som ett störningsmoment, säger Lindman som själv har fångat Magmar 27 gånger.

6. Mentor
    Norway
    Ringdalen's Avatar

Klokken er 02:15 og jeg er veldig trøtt. Men det er en sånn type natt hvor jeg liker å sette på noe avslappende musikk (som er halvveis depressiv) og tenke over fortiden. Så hvorfor ikke skrive litt på forumet? Er jo så ufattelig mye her og å starte å lære meg russisk gikk ikke så bra den første timen, men det har nok litt å gjøre med at jeg begynte klokken et på natten.

Så på filmen "Logan" isted med veldig gode venner. Det var kjempe hyggelig å henge på en Fredags kveld, men det fikk meg til å tenke. Skjedd veldig mye i det siste i familien, den typen ting som har gjort båndet sterkere fordi vi har måttet være der for hverandre. Så å se den typen film skapte et stort inntrykk. Å sitte å grine 2-3 ganger timene etter å ha sett en Action-film er vel ikke meningen, men sånn er nå jeg. Er jo alltid litt utenom det vanlige, men det er jo gøy det til tider. Skulle ønske jeg noen ganger var mer normal og A4, men andre ganger er jeg stolt over å skille meg ut. Jeg tørr ikke skille meg for mye ut selv om jeg ønsker det. Jeg er jo ikke artist eller noe sånt, så jeg kan ikke leve av å være annerledes. Skulle jeg begynte å blogge? Nææææ, stress med TV 2 på slepp. Mye deiligere å bare la tankene vandre midt på natten med en kald en i hånda, som nå er blitt varmere enn anbefalt drikketemperatur.

Er litt utrolig å tenke på at det nå bare er en uke igjen til MGP finalen. Lurer lissom litt på hvor det siste året har blitt av, og synes tiden går litt for fort. Det er kjempe praktisk når jeg venter på noe jeg gleder meg til, men så betyr jo det at ting fortere er over også. Uansett, klokken er snart 03:00 og jeg er ganske sikker på at jeg skal klare å ødelegge døgnrytmen helt før jeg reiser på LAN i morgen (eller i dag er vel mer korrekt å si). Burde kanskje hoppe i køys, så jeg tror jeg gjør det.

Håper du som leser dette får en fantastisk dag og at du kommer til å smile mye tiden fremover. Gjør det som gjør deg glad og vær med de som beriker livet ditt. Uansett hva du planlegger å gjøre i dag, så håper jeg du koser deg

#OvertrøttFTW
    Eurovision 2018 - MY TOP 5
    1. Hungary 2. Denmark 3. Germany 4. Belgium 5. Czech Republic

7. Senior Member
    Sweden
    SwedishFailurez's Avatar

Quote Originally Posted by Stargazer View Post
    Hahaha wow, vilket ord! Jag som tyckte kasusord som kahvilassammekin var svårt att komma ihåg.

Jag har inte varit i Pajala, men har varit nästan överallt i Sverige. Alla landskap/län från norr till söder. Sverige är fantastiskt vackert. Men Norge är också underbart så jag förstår varför din mamma gillar det så mycket. Så många höga berg! Om du vill ha lite tips på ställen i norra Sverige att besöka så skulle jag absolut rekommendera Abisko! Har varit där ett par gånger och det är sagolikt vackert. Här kommer några foton jag tagit:

Här från när jag var i Abisko:

Men skulle även rekommendera vägen mellan Kiruna och Nikkaluokta! Oerhört vackert, och där kan man även få se en glimt av Kebnekaise, Sveriges högsta berg! Om du är vandringssugen så kan man även vandra mellan Nikkaluokta och Abisko på Kungsleden, förmodligen den vackraste vandringsleden i världen.

Här från när jag åkte till Nikkaluokta:

Och som kul bonus, här från Kilpisjärvi i Finland där man kan se Sverige till vänster, Finland till höger och Norge långt bort i fjärran i mitten!

Älskar Norden!
    Ooohh så vackert! Av alla nordiska länder har jag bara besökt Danmark ett X antal gånger. Jag hade villjat besöka våra grannländer någon gång i livet. Även stadssemester hade varit gött, men dyrt!

En fråga, hur pass olika är vi i Skandinavien egentligen? Alltså som samhällskultur.
    Sverige upplevs av många vara det mest arroganta och snobbigaste i Norden. (Kritiken mot Sveriges imperialism i Eurovision är uppenbart) Fast vårt sätt att leva är fortfarande ganska likt våra grannar, så vad skiljer?

8. Senior Member
    Finland
    LoveHate's Avatar

Så där på tal om skandinaviska språk: hvordan er det muligt, at der kun har været to sange på et skandinavisk sprog i ESC de sidste ti år?

9. Legend
    Sweden
    LalehForWD's Avatar

10. Legend
    Sweden
    LalehForWD's Avatar

Lieke Martens pratar svenska flytande (nästan)
    https://www.fotbollskanalen.se/video...t-for-det-har/

(This is TV4play from 2017 with ads, so there may be regional issues, in that case -sorry)

Page 11 of 11 FirstFirst ... 7891011